Historikk


 

NB! Etterhvert skal jeg finne lydklipp og legge inn i historikken, slik at en kan høre eksempler fra ulike faser samt instrumenter jeg har hatt.

1976 -1988

Jeg begynte med musikk (på husorgel) i 1976 i en alder av 11 år. Da på et Yamaha B2R, senere på et Yamaha B35 fra 1979, før jeg klinte til med et Yamaha HS6 i 1987 som var forholdsvis avansert for den tiden å være. Sistnevnte hjalp meg til å få en bedre forståelse av hvordan instrumenter fungerte sammen i mer komplekse arrangement.

yamaha_b2r

Yamaha_b35

yamaha_hs6

Orglene ble etterhvert borte fra markedet. I dag er de ertattet av avansert keyboards med automatisk akkompagnement som i dag blir benyttet av enmannsorkestre. Det ble ikke min bane.

 

1989 -1992

I 1989 begynte jeg som keyboardist i et ambulerende danseband som ikke minst gav meg sceneerfaring.

stigeriksbussen

Stig Eriks på vestlandstur.  Antatt i 1990 på veg til Ålesund tror jeg …

 

Under denne treårsperioden lærte jeg meg å spille på saksofon. Jeg angrer på at jeg solgte tenor-saksofonen.

Nå måtte jeg i stedet skaffe meg synthesizer og samplere som var mer egnet for bandbruk. Det ble derfor en Yamaha DX7 IID og en Roland s330 sampler lydmodul som senere ble byttet ut med en Emax fra Emu systems. Sistnevne ble jeg aldri fornøyd da det tok for lang tid å laste lyder fra disketter på scena. Ekstern harddisk kunne løse dette, men de kostet en uoppnåelig formue den gangen. Den ble gammeldags etter bare ett år og sluttet snart å virke.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Klikk på bildet for å høre noen spille på en DX7 IID. Denne gikk for å være verdens beste synth på 80-tallet.

yamaha saxpohoneemax

 

 

 


Som en erstatning for alle disse instrumentene valgte jeg å investere i en Yamaha SY-77 i 1991 med langt bedre lyd. Den lot meg komponere og arrangere ting selv siden den hadde sequenser med 16 lydspor. Jeg lagde mye musikk på denne, inkludert instrumentalmusikk til kulturformål.

yamaha_sy77

 

Jeg ville slutte som dansebandmusiker da det ble for ensformig. For meg ble det som å være «kunstmaler» med kun brunfarger å velge mellom. På hjemmefronten spilte jeg mye på ting innen popsjangeren for å utvikle musikkforståelsen – uten å vite om det nødvendigvis førte til noe.

 

1993 -1995

Jeg ble nå med i både countrybandet «Countrymix» og Bluesbandet «Solem Soul and Rock´n Roll». Under denne tiden lærte jeg meg grunnleggende pianoimprovisasjon og et stagepiano kom på ønskelista. Jeg begynte å smygøve på sang. Etterhvert ble det oppdaget at jeg kunne synge, så da slapp jeg ikke unna på scenen heller.

Countrymix_Engersjoen

Countrymix på et festlig bilde fra 1993.

 

Selvom SY77 var bra, så var ikke pianolyden og orgellyden i den god nok. Spesielt ikke til blues, da det nesten kun er orgel og piano jobb. Jeg gikk til innkjøp av et Yamaha P-100 stagepiano. I tillegg kjøpte jeg en gammel leslie. (Kabinett med roterende høyttalere) Den koblet jeg til orgellyder jeg lagde på min Yamaha SY77 så lenge jeg ikke hadde råd til noen skikkelig Hammond B3.

yamaha_p-100

Leslie_760_spec_406

 

 

1995 -1998

 

Fra 1995 og utover, var jeg foruten å spille på tangenter også en av vokalistene i et Pop-/Rock/Vise- Country bandet «Watt62». Musikkstilen gjorde det mulig å gå litt berserk på piano og orgel. Bandet ble noe radiokjent i Hedmark med låter vi lagde selv. Flere av dem hadde jeg skrevet selv.

Jonny_synth_1

Tidlig i øvingsfasen for Watt62 i Engerneset i 1995, hvor jeg var en av vokalistene frem til 1998.

Her er kanskje den av sangene jeg lagde som mange husker: (Denne spilles av andre artister den dag i dag)

 

Men hele bandet hadde tilsynelatende en form for identiteskrise, så jeg valgte å trekke meg da jeg oppfattet at krisen skyltes at egen innsats gikk på tvers av flertallet. Samtidig var jeg veldig sliten av å alltid drive med musikk uten å ha til salt i suppa. Nå la jeg musikken på hylla og begynte i stedet på videregående skole. Min mor var dessuten veldig kreftsyk så jeg orket ikke.

 

2001 -2004

I 2001 savnet jeg musikken. Jeg drev noe med filmproduksjon på hobbybasis, så derfor lagde jeg en del korte instrumentale musikkverk til bruk i disse.


I 2003 be jeg ble overtalt til å være med på en reunion av Watt62. Da med annen vokalist.  Tøffere countryrock og gamle norske popslagere fungerte veldig bra, men eget materiale falt noe igjennom. Det var heller ingen større interesse for bandet lenger og utgivelsen med egne sanger hørtes litt hybridaktig og rart ut i mine ører. Et eget album solgte dertil dårlig. Men vi rakk faktisk noen uker på Norsktoppen i Nrk P1 med en hybridkonstruksjon av noe jeg hadde skrevet, før vi samlet valgte å avslutte hele greia i 2004. Dette ble et tapsprosjekt.

Innkjøp av Hammond XK2 til formålet og en Akai z4 sampler var kanskje bortkastede penger … Men gode instrumenter i seg selv!

xk2lrgjonny web_2

 

 

2005 -2008

I 2005 lagde jeg i stedet en singel utfra noen tekster min samboer hadde skrevet som vi spilte inn i eget lite lydstudio. Den ble spilt en del på radio i Hedmark/Oppland og Nærradioen. Det kunne kanskje gått enda bedre om det hadde vært påkostet noe mer. Noen av sangene ble ganske fine.  Jeg prøvde å lære meg å spille på akustisk gitar, men det lå ikke helt for meg…

 

Her er det en sang min samboer har skrevet både tekst og melodi på fra singelen. Den lagde jeg et komplett arrangement og en egen tolkning av. Spilte deretter inn alle instrumentene selv på eget lydstudio, brukte også min Hammond XK2, Akai Z4 sampler samt en Morgan Akustisk gitar jeg spiller på selv. Fretlessbassen er en ettrlikning laget på den gamle Sy-77´n fra 1991. Med meg på Leadvokal og min samboer Anne-Lise på backing Vocal:

 

På neste låt skrev jeg tekst og melodi selv. Egentlig så lekte jeg meg bare med et artig trommekomp og noe gitarsimuleringer som hørtes ut som en ordentlig wha-wha gitar. Det ble etterhvert til låta «Unknown» – en tulletekst om en person som er nokså avstandsforelsket men altfor beskjeden til å foreta seg noe som helst. Både pianoet og orgelet er lyd fra P-100 Stagepianoet som dominerer på solopartiet. Låta ble litt 80-talls inspirert, noe prøvde jeg å bevare litt hele veien. Anne-Lise ble med på backing Vokal. Lokalradioen spilte låta ganske mye i 2008:

 

Dernest startet jeg et multimedia eneeierforetak hvor jeg blant annet drev med filmproduksjon og musikk til natur- og jaktfilmer. Etter at en av filmene ble vist på NRK i 2006 fikk jeg masse skryt av musikken som var på filmen fra mange jeg ikke kjente. Men jeg hadde ikke fullstednige produksjoner av disse «trudeluttene» så jeg kunne ikke selge musikken utenom.

 

2009 -2011

I 2009 ble jeg igjen spurt om å være med i band. Da som innleid musiker via eget firma.

Jeg trengte et lettere instrument enn P100 pianoet,  som fortrinnsvis var både orgel, piano og synthesizer i ett. Om behov for samplede instrumenter (fløyte, trekkspill, fioliner etc.) så hadde jeg min Akai Z4 modul enda. Jeg valgte et «Nord Stage EX» produsert av Clavia i Sverige. Etter hvert supplerte jeg dette med et mindre «Nord Wave» brett som hadde sampler innebygget. Instrumentene kunne samlet sett imitere alt jeg hadde hatt tidligere – pluss mye mer.

 

Det ble turneer rundt om i hele landet. Til og med Færøyene og Festspillende i Bergen. (Jeg snakker om flere ulike band her )  Men jeg følte jeg ikke evnene mine som pianist sto til forventningene. Dessuten hadde jeg ingen del i produksjoner og planer. Alt kreativt skulle bestemmes og utføres av såkalt profesjonelle.

Jonny_1

Fra Seljordsfestivalen i 2009 med 34 varmegrader på scena. Kul skjorte vertfall.. hehe

 

Lasse johansens orkester

Det var dyktige folk i dette bandet jeg har stor respekt for. Vi drev også med tatervisekonserter og multimedieforestillinger. (2010). Men jeg klarte ikke helt å tilpasse meg her heller.